Zajęcia neurologopedyczne mają na celu:
- budowanie podstaw prelingwalnych
- rozwój kompetencji i sprawności językowych
- rozwój komunikacji werbalnej i pozawerbalnej
- usprawnienie aparatu artykulacyjnego
- zainicjowanie korekty w obrębie sfery orofacjalnej
- wspieranie rozwoju mowy
- rozwijanie słownika biernego i czynnego
- dbanie o prawidłowe wypowiedzi uczniów pod względem: leksykalnym, składniowym
i gramatycznym - rozwijanie bilateralności półkul mózgowych uczniów
- ćwiczenia percepcji słuchowej i wzrokowej
Wszystkie cele terapeutyczne realizowane są na podstawie indywidualnego programu terapii mowy opracowanego w oparciu o potrzeby i możliwości każdego dziecka.
W trakcie terapii neurologopedycznej wykorzystywane są alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC), specjalistyczne i zaawansowane programy komputerowe do terapii mowy (m.in. boardmaker, MÓWIK, Słowik, mTalent).
Używane są również elementy muzykoterapii oraz integracji sensorycznej. Czerpana jest wiedza z metody dobrego startu, pedagogiki zabawy, glottodydaktyki, metody według zasad motorycznego uczenia się, skojarzenia do mówienia, gesty GORA( gesty obrazujący ruchy artykulatorów).
Specjaliści korzystają z tubek żuchowych, masażerów logopedycznych, aplikatorów wieloigłowych. Wykonują oni również zabiegi elektorstymulacji i kinesiotapingu.
Dla każdego ucznia indywidualnie dostosowane są metody i narzędzia terapeutyczne.
Posiadamy wykształconą kadrę specjalistów:
mgr Grażyna Kwiatkowska- Żelazny– neurologopeda, pedagog specjalny
mgr Patrycja Kasza- neurologopeda, pedagog specjalny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta metody PODD, terapeuta AAC wykonuje elektrostymulację i kinesiotaping,
mgr Magdalena Czubak – neurologopeda, pedagog specjalny, wykonuje kinesiotaping
mgr Marlena Supeł– neurologopeda, pedagog, terapeuta metody PODD, trener umiejętności społecznych, terapeuta AAC, wykonuje elektrostymulację i kinesiotaping
autor tekstu: Marlena Wasielewska
Gabinet logopedyczny


ROK SZKOLNY 2022/23
Witamy Wszystkich w Naszym Karolkowym Kąciku Logopedycznym!
W tym miejscu pragniemy pokazać i przybliżyć Wam pracę logopedyczną z Naszymi uczniami=pacjentami.
Pierwszy i równie ważny jak pozostałe kwestie jest dla Nas wprowadzenie dziecka w świat komunikacji wspomagającej lub alternatywnej.
Pamiętaj Drogi Rodzicu AAC nie zatrzymuje mowy werbalnej dziecka, a wręcz przeciwnie. Buduje i zwiększa poczucie sprawczości, własnej wartości i zaradności. Dziecko czuje, że korzystając z narzędzia do komunikacji (Mówik, książka do komunikacji, tablica do komunikacji) staje się atrakcyjnym partnerem komunikacyjnym, z którym miło, dobrze i przyjemnie pogadać, pobawić się i pośmiać! Na bazie narzędzia komunikacyjnego budujemy i rozwijamy mowę werbalną pacjenta.
Twoje dziecko zawsze wybierze mowę werbalną jako pierwsze narzędzie do komunikacji, ponieważ jest najszybsze! Nie martw się, że narzędzie mu w tym przeszkodzi, bo to nie jest prawda!
Na zdjęciu przedstawiono uczniów z klasy 4c korzystających z narzędzia do komunikacji “Mówik”.

Na zdjęciu przedstawiono uczniów z klasy 4c korzystających z narzędzia do komunikacji “Mówik”. Widoczna jest również Pani Patrycja- logopeda, która czyta swoją książkę pt. “Bunio i mucha”.
Podczas zajęć logopedycznych odwrażliwiamy ciało dziecka, aby móc masować sferę orofacjalną. Jest nam to potrzebne, aby wywołać głoski, zwiększyć czucie w obrębie aparatu artykulacyjnego, masować mięśnie dziecka. Korzystamy z różnych wibratorów logopedycznych okładów ciepłych i zimnych, baniek oraz aplikatorów wieloigłowych.

Na zdjęciu widoczna Pani Marlena- logopeda, która wykonuje masaż odwrażliwiający dłonie uczniów
z klasy 4c.

Jak sami widzicie na naszych zajęciach króluje uśmiech! Dlaczego? Prawdziwa terapia logopedyczna odbywa się na zasadach wzajemnego zaufania, szacunku i zaangażowania. Bez prawdziwej relacji, nie będzie komunikacji! Dlatego dzisiaj życzymy Wam dużo uśmiechu
KOMUNIKACJA
Komunikacja jest niezbędnym elementem dla każdego z nas. Porozumiewamy się w domu, w szkole,
w pracy, wszędzie. Dlatego my, na naszych zajęciach staramy się wyposażyć nasze dzieci w jak najlepsze umiejętności komunikacyjne. Czy to przy pomocy mowy werbalnej, czy to przy pomocy wspomagającego indywidualnego narzędzia do komunikacji. Wiedza zdobyta w gabinecie logopedycznym jest bardzo ważna i staramy się zawsze jak najatrakcyjniej przeprowadzać terapię, jednak najważniejsze jest, aby tą zdobytą wiedzę wykorzystywać w praktyce. Dlatego staramy się o tym mówić rodzicom i dawać im wskazówki, bo to oni mogą najlepiej wspierać i uczyć swoje dzieci właśnie w tej codzienności.
A my ostatnio bardzo praktycznie lepiliśmy na zajęciach logopedycznych bałwana.
Dziewczynki były bardzo zadowolone. Wykorzystaliśmy oczywiście przygotowane tablice komunikacyjne, aby móc porozmawiać o tym całym zdarzeniu, a także ćwiczyliśmy z bałwanem buzię i język. Było bardzo ciekawie i radośnie.


Plan aktywności dla ucznia
W pracy z uczniami w Naszej szkole bardzo dobrze sprawdza Nam się wykorzystanie planu aktywności. Plan ten porządkuje harmonogram ćwiczeń logopedycznych. Daje poczucie bezpieczeństwa oraz przewidywalność. To wszystko pomaga uzyskać efekty w zaplanowanych przez terapeutę działaniach.
Drogi Rodzicu wspieraj dziecko i porządkuj mu dzień/tydzień takim planem. Spróbuj, jeśli nie będziesz wiedział jak, przyjdź do Nas, a my Ci pomożemy.
Logopedki, mgr Marlena Wasielewska , mgr Patrycja Kasza

Zabawa w lepienie bałwana
Ulepimy dziś bałwana?
Jasne, chociaż nie ma śniegu, dla Nas to nie problem. Tworzymy, wycinamy, przylepiamy i świetnie się przy tym bawimy. Jednocześnie ćwiczymy małą motorykę, aparat artykulacyjny
i komunikację!
Pozdrawiamy,
P. Kasza, M. Wasielewska

Logopedyczna ścieżka sensoryczna
W naszej sali logopedycznej pojawiła się własnoręcznie zrobiona ścieżka sensoryczna, którą przy pomocy Pana Dariusza Kobylańskiego wygląda zjawiskowo! Zadaniem tej sensorycznej drogi jest przejście przez różne struktury i faktury. Twarde, miękkie, ostre, przyjemne i nieprzyjemne. W ten sposób odwrażliwiamy stopy dziecka, dzięki temu odwrażliwiamy całą sferę orofacjalną, poprawiamy czucie głębokie oraz sprzyjamy prawidłowemu tworzeniu mapy ciała dziecka. A ile jest przy tym zabawy! Sami zobaczcie! Piękną pomoc stworzyłyśmy prawda? 🙂
Logopedki,
Marlena Wasielewska i Patrycja Kasza


Narzędzia do wspomagania komunikacji
W naszej szkole mamy różne narzędzia do wspomagania komunikacji.
Jedną z nich jest „Mówik”, który umożliwia atrakcyjną i szybką formę mówienia.
Na zajęciach uczymy się nawigacji po narzędziu do komunikacji, modelując komunikaty w różnych aktywnościach.

Na zdjęciach uczennica klasy 3 z logopedą p. Marleną.

TECHNIKI WSPIERAJĄCE TERAPIĘ LOGOPEDYCZNĄ
Na zajęciach logopedycznych staramy się wykorzystywać różne metody i techniki wspierające terapię logopedyczną. Korzystamy z aplikatorów wieloigłowych, które pomagają poprawić ukrwienie i dotlenić mięśnie. Na zdjęciu aplikator jest użyty do stymulacji mięśnia żwacza. Staramy się, żeby pacjent zamknął buzię, lepiej radził sobie z żuciem i obróbką kęsa.
Logopeda Marlena Wasilewska


Na zdjęciu uczennica klasy 1.
Podczas terapii logopedycznej wykorzystujemy wspomaganie pracy mięśni różnymi technikami.
Jedną z nich jest elektrostymulacja. Jest to zabieg wspomagający pracę logopedy przy wywoływaniu głosek, treningu jedzenia, masażu po podcięciu wędzidełka.


Na zdjęciu uczeń klasy 5.
PRACA Z UCZNIAMI NOWĄ METODĄ
Nasze logopedki ukończyły szkolenie z metody Attention Autyzm, której celem jest wydłużenie uwagi i koncentracji u dzieci. Jest to metoda, która rozwija bazowe umiejętności i stymuluje rozwój komunikacji. Przy okazji włączamy elementy treningu umiejętności społecznych. Nade wszystko świetnie się bawimy. Terapia przez zabawę może mieć świetne efekty! Sami zobaczcie!

Na zdjęciach uczniowie klasy 5e.

Na zdjęciu uczniowie kl. 5e.
PRZYSZŁA WIOSNA!
Piękna pogoda pozwoliła Nam wyjść z sali na zewnątrz i stworzyć zajęcia w innym miejscu.
W ten sposób uczymy zmian, które są częste w Naszym życiu. Zmiany są dobre!
Zobaczcie na Nasze uśmiechy i uwagę uczniów! Bajka!


Na zdjęciu uczniowie klasy 6d.
KSIĄŻKI DO KOMUNIKACJI
Po skończonym szkoleniu z metody PODD szykujemy dla Naszych uczniów nowe książki do komunikacji. Już nie możemy się doczekać, kiedy wdrożymy je w życie dzieci!

Pani Marlena Wasielewska i Pani Patrycja Kasza w gabinecie logopedycznym.
ROK SZKOLNY 2023/2024
Przyszła jesień, a z Nią nowe pomysły na zajęcia logopedyczne. Sprawdźcie sami, czy podobało się Naszym uczniom!


