„MAŁY MAJSTERKOWICZ-W DREWNIE TWORZONE”
Adresaci innowacji: uczniowie uczęszczający na zajęcia z drewna oraz zajęcia rozwijające kreatywność do nauczycieli: Izabela Wakulińska i Bogusław Wróblewski.
Autor: mgr Izabela Wakulińska i mgr Bogusław Wróblewski
Dostrzegając potrzeby twórczej aktywności uczniów, opracowaliśmy innowację „Mały majsterkowicz
– w drewnie tworzone”, która przybliża dziecku sztukę i pracę z drewnem, umożliwia z nią kontakt,
w różnorodny sposób kształtuje i rozwija ich twórczą aktywność.
Innowacja obejmuje cykl roczny. Dzieci mogą rozwijać talenty oraz ćwiczyć usprawnianie precyzyjnych ruchów dłoni i palców.
Założeniem innowacji pedagogicznej jest wprowadzenie uczniów do majsterkowania i konstruowania
w drewnie jako atrakcyjnej formy spędzania czasu, rozwijającej pomysłowość, kreatywność, samodzielność i zdolności manualne oraz tworzenie pomocy dydaktycznych w formie ścieżki sensorycznej.
Cele główne projektu:
- Zaspokajanie naturalnej potrzeby tworzenia , wyzwalanie ekspresji twórczej i wspieranie harmonijnego rozwoju oraz kreatywności uczestników poprzez działania manualne, zadania techniczne.
- Tworzenie pomocy dydaktycznych- ścieżka sensoryczna.
Cele szczegółowe:
- Prowadzenie twórczych działań wspierających rozwój, a szczególnie motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, integracji sensorycznej, spostrzegania, pamięci, uwagi i mowy.
- Zaspokajanie naturalnej potrzeby tworzenia i aktywności twórczej w zakresie eksperymentowania
z różnymi materiałami, narzędziami i technikami stolarskimi, nabywania doświadczeń
i polisensorycznego poznawania stymulującego rozwój. - Rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
- Rozwijanie samodzielności, wzmacnianie poczucia sprawczości i wiary we własne możliwości.
- Kształtowanie postaw proekologicznych poprzez recykling plastyczny .
- Zewnętrzna promocja placówki-szkoły.
- Współpraca nauczycieli – wymiana doświadczeń i dobrych praktyk.
Realizując innowację należy zwrócić uwagę, aby uczniowie mogli wykazać się samodzielnością
w odkrywaniu stolarki i zadań twórczych. Zatem w czasie pracy należy zastosować metody aktywizujące, eksponujące, wykorzystujące sprzęt do drewna i stolarki, komputer i Internet oraz metody praktycznego działania.
Proponowana innowacja zakłada także oddziaływania terapeutyczne osiągane poprzez wspólną pracę, polegające na likwidacji napięć, wyciszeniu się, budowaniu więzi grupowej, pomocy i współdziałaniu. Zajęcia w sposób praktyczny w połowie będą się wpisywać w idee recyklingu, polegającą na budowie pomocy dydaktycznych z wykorzystaniem starych, niepotrzebnych materiałów.
Izabela Wkulińska