Mały majsterkowicz

 „MAŁY MAJSTERKOWICZ-W DREWNIE TWORZONE”

Adresaci innowacji: uczniowie uczęszczający na zajęcia z drewna oraz zajęcia rozwijające kreatywność do nauczycieli: Izabela Wakulińska i Bogusław Wróblewski.

Autor: mgr Izabela Wakulińska i mgr Bogusław Wróblewski

Dostrzegając potrzeby twórczej aktywności uczniów, opracowaliśmy innowację  „Mały majsterkowicz
– w drewnie tworzone”, która przybliża dziecku sztukę i pracę z drewnem, umożliwia z nią kontakt,
w różnorodny sposób kształtuje i rozwija ich twórczą aktywność.

Innowacja obejmuje cykl roczny. Dzieci mogą  rozwijać talenty oraz ćwiczyć usprawnianie precyzyjnych ruchów dłoni i palców.

Założeniem innowacji pedagogicznej jest wprowadzenie uczniów do majsterkowania i konstruowania
w drewnie jako atrakcyjnej formy spędzania czasu, rozwijającej pomysłowość, kreatywność, samodzielność i zdolności manualne oraz tworzenie pomocy dydaktycznych w formie ścieżki sensorycznej.

Cele główne projektu:

  • Zaspokajanie naturalnej potrzeby tworzenia , wyzwalanie ekspresji twórczej i wspieranie harmonijnego rozwoju oraz kreatywności uczestników poprzez działania manualne, zadania techniczne.
  • Tworzenie pomocy dydaktycznych- ścieżka sensoryczna.

Cele szczegółowe:

  • Prowadzenie twórczych działań wspierających rozwój, a szczególnie motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, integracji sensorycznej, spostrzegania, pamięci, uwagi i mowy.
  • Zaspokajanie naturalnej potrzeby tworzenia i aktywności twórczej w zakresie eksperymentowania
    z różnymi materiałami, narzędziami i technikami stolarskimi, nabywania doświadczeń
    i polisensorycznego poznawania stymulującego rozwój.
  • Rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
  • Rozwijanie samodzielności, wzmacnianie poczucia sprawczości i wiary we własne możliwości.
  • Kształtowanie postaw proekologicznych poprzez recykling plastyczny .
  • Zewnętrzna promocja placówki-szkoły.
  • Współpraca nauczycieli – wymiana doświadczeń i dobrych praktyk.

Realizując innowację należy zwrócić uwagę, aby uczniowie mogli wykazać się samodzielnością
w odkrywaniu stolarki i zadań twórczych. Zatem w czasie pracy należy zastosować metody aktywizujące, eksponujące, wykorzystujące sprzęt do drewna i stolarki, komputer i Internet oraz metody praktycznego działania.

Proponowana innowacja zakłada także oddziaływania terapeutyczne osiągane poprzez wspólną pracę, polegające na  likwidacji napięć, wyciszeniu się, budowaniu więzi grupowej, pomocy i współdziałaniu. Zajęcia w sposób praktyczny w połowie będą się  wpisywać w idee recyklingu, polegającą na budowie pomocy dydaktycznych z wykorzystaniem starych, niepotrzebnych materiałów.

Izabela Wkulińska